6+1 tipp a halogatás felismeréséhez és megszüntetéséhez

Nem tudom Te hogy vagy vele, de én időnként a halogatás nagymestere vagyok. Vannak időszakaim amikor profi szinten űzöm, ilyenkor mindig van valami, ami miatt pont most nem csinálom az adott feladatot, de holnap már biztos hogy megcsinálom…

Nagyon sok egyéni vállalkozót érint a környezetemben a halogatás. Lássuk be, nem is olyan nehéz a halogatás útjára lépni, mikor az ember egyedül csinál mindent a vállalkozásban, neki kell kitalálni, mit, hogyan csináljon, mi lenne jó, hogyan kellene megvalósítani stb. Ez sokszor nagyon motiváló tud lenni, hogy amit kitalálsz, azt meg is tudod valósítani, nincs egy felettes aki egy tollvonással áthúzza az ötletedet. Viszont pont ez a szabadság néha nagyon fárasztó, nyomasztó és ha nem vagy elég tudatos, könnyen el tudod veszíteni a fókuszt.

Nos, ha ez ismerős neked is, akkor ez a cikk neked szól.

De haladjunk sorban:

Mi az a halogatás?

Halogatás az a viselkedés, amikor szándékosan elhalasztjuk vagy kitoljuk a teendők, feladatok vagy kötelezettségek elvégzését egy későbbi időpontra. Ez általában olyan tevékenységekre vonatkozik, amelyek fontosak vagy sürgősek lennének, de inkább a kényelem vagy a pillanatnyi élvezetek iránti vágy miatt hanyagoljuk el őket.

A halogatás gyakran azzal jár, hogy elpazaroljuk az időnket olyan tevékenységekre, amelyek kevésbé fontosak vagy értékesek, például a közösségi média böngészése vagy a TV nézése. Ez az elkerülő viselkedés hosszú távon számos negatív következménnyel járhat, mint például a stressz, a lelkiismeretfurdalás, a csökkent teljesítmény és hatékonyság, valamint az elmaradt feladatok és célok.

Mi okozza a halogatást?

A halogatás gyakran azért alakul ki, mert a feladat vagy kötelesség kellemetlenséget, kihívást vagy szorongást okoz bennünk. Az időzavar, a motiváció hiánya, a perfekcionizmus vagy a célok hiánya is hozzájárulhatnak a halogatáshoz. Fontos megérteni, hogy a halogatás nemcsak az időveszteséget eredményezi, hanem az önbizalom és az elégedettség csökkenését is előidézheti.

A halogatás leküzdése az önkontroll, az időbeosztás és a motiváció megerősítése révén lehetséges. Ez magában foglalhatja a célok kitűzését, határidők és prioritások beállítását, a feladatok apró részekre bontását, az időkorlátok bevezetését, valamint a támogatás és felelősségre vonhatóság kérését másoktól. Az önmotiváció, a pozitív gondolkodás és a hatékony munkamódszerek alkalmazása szintén segíthet a halogatás megszüntetésében.

A halogatás 8 fő oka:

  • Kudarctól való félelem
  • A feladatok túl ijesztőek
  • Kevés az önbizalmunk esetleg imposztor szindrómában szenvedünk
  • A fókusz hiánya
  • Alacsony energiaszint
  • A feladatok nem elég izgalmasak számunkra
  • Perfekcionizmus – azaz túl magasak az elvárásaink magunkkal szemben
  • Motiváció hiánya

Viszont van remény, és most  megosztok veled 6+1  kis trükköt, amelyek segíthetnek leszokni erről az örökké bosszantó szokásról. Ezek az apró praktikák izgalmassá és hatékonyabbá tehetik a halogatás leküzdését.

Feladat:

Készülj fel, hogy meghódítsd a halogatást! Képzeld el a halogatás elleni harcot, mint egy izgalmas küldetést, amelynek célja, hogy legyőzd a szörnyeteget, amely elvonja figyelmedet és motivációdat. Lendítsd fel magad, és készülj fel a csatára, hogy vissza vegyed az irányítást az életed felett! Mutatom hogyan:

Az első és legfontosabb lépés az, hogy felismerd, amikor halogatsz.

Az első és legfontosabb, hogy ismerd fel hogy halogatsz. Ha ezt felismered, az már segíthet abban, hogy meg tudd fogalmazni a halogatás mögött húzódó okokat. Gyakran akkor találjuk szembe magunkat ezzel a jelenséggel, ha úgy érezzük lehetetlen célokat tűztünk ki magunk elé. Ilyenkor túlterheljük magunkat, folyamatosan nyomaszt a feladat súlya, hogy mi mindent meg kell még tenned, hogy elérd a célod. De az is lehet, hogy túl unalmasnak találod azokat a feladatokat amiket el kell végezni, ezért mindig találsz valami „fontosabbat”.

Klasszikus példája ennek a tanulás. Szerintem mindenkinek ismerős, hogy mikor egy vizsgára kell készülnünk, akkor hirtelen még a házimunka is egy nagyon izgalmas és halaszthatatlan feladattá válik, amit pont akkor el kell végezni. Tehát ismerd fel a halogatás okát, és akkor egyenként , tudatosan meg tudod szüntetni azokat.

Állítsd össze a „Miért nem halogatok?” táblát!

A halogatás abbahagyásához tűzz ki számodra érdekesebb célokat, feladatokat. Ha izgalmas és motiváló a célod, akkor kevésbé valószínű hogy elkezdesz halogatni. Ha pedig nincsenek is céljaid, és nincs napi, heti terved azok eléréséhez, akkor nagyon könnyű beleesni a halogatás csapdájában.

A weboldal tervező kurzusomat például azzal kezdjük a mentoraltjaimmal, hogy meghatározzuk a vállalkozói céljaikat illetve a saját vízióikat, hogy hová szeretnének eljutni, miért csinálják ezt az egészet.

Ezt egy vision bord formában képileg is  megjelenítjük. Amikor elveszted a motivációdat, elkezdesz minden mással foglalkozni akkor érdemes elővenni ezt a kis táblát hogy miért is vágtál bele. Mi a célod? Hol szeretnél tartani pár év múlva? Az a tapasztalatom, hogy ez a kis játék, mindig segít átlendülni a holtponton.

Feladat: Készíts el egy varázslatos táblát, amelyen minden olyan dolog szerepel, amit el akarsz érni és a halogatás miatt veszélybe kerülhet. Ragassz fel rá inspiráló képeket, írj le fontos célokat és álmodj nagyot! Ez a tábla emlékeztetni fog rá, hogy miért is indultál el ezen az úton, és hatalmas motivációt adhat ahhoz, hogy ne engedd, hogy a halogatás átvegye az irányítást.

Lépésről lépésre

A halogatás tétlenséget okoz. Ha szeretnéd végre abbahagyni, akkor kezdj el cselekedni. ( húúú, ez mekkora bölcsesség) De a viccet félretéve, gyakran azért halogatunk, mert nem tudjuk mi lenne az első lépés a megvalósítás felé. Ötletünk van rengeteg, de nem tudjuk hogyan kezdjük el őket.

Ha nagy céljaid vannak, akkor az megijeszthet, és lehet hogy nincs önbizalmad az első lépés megtételéhez.  Ez a fajta halogatás túlterheltséget, elakadtság érzést okozhat. Ezért halogatod a kezdést, mert nem tudod mi lenne az ideális első lépés a céljaid eléréséhez.

Ilyenkor érdemes letisztázni hogy mit szeretnél elérni, határozd meg az ehhez szükséges lépéseket és ezután vágj bele.

Feladat: Apró lépések, hatalmas eredmények! A nagy célok  sokszor elbizonytalaníthatnak, és a halogatás csapdájába ejthetnek, mert úgy érzed, túl messze vannak, és rengeteg időt és energiát igényelnek. Azonban, ha apró, konkrét lépésekre bontod a feladatot, minden egyes kis siker közelebb visz a nagy eredményekhez. Kezdd kis időintervallummal vagy egy rövid feladatrész elvégzésével, majd fokozatosan növeld az időt és az erőfeszítést. A kis sikerek megerősítenek, motiválnak és lendületet adnak a további munkához.

Állíts fel határidőket magadnak!

Halogatás oka lehet az is hogy túlterheltnek érezzük magunkat, azt érezzük semmire sincs időnk.  Ilyenkor érdemes a jelen pillanatra fókuszálni. Gyakran tapasztalom én is, hogy sokszor a jövőben tartózkodom az ötleteimmel, hogy mi mindent fogok megvalósítani. Ilyenkor mindig hátralépek egy lépést és a jelenre kezdek el koncentrálni. Ha ide fókuszálok, akkor a halogatást is könnyebben le tudom győzni. A jelen feladatait érdemes apró pici lépésekre bontani, és mindig csak a következő lépére figyelni. Ha az kész, akkor jöhet a következő lépés. Nem szabad a hatalmas célunk egészére koncentrálnunk, hanem a cél részfeladataira.

Tehát, a halogatás abbahagyása érdekében bontsd le a célodat lépésekre és mindegyikhez adj határidőt.

Feladat: Hetente legyen egy heti feladat terved és minden reggel is írj egy listát, hogy aznap mit szeretnél elvégezni. Ha kész vagy pipáld ki a listát. Ahogy egyre több pipa lesz a papírodon, úgy leszel egyre elégedettebb és motiváltabb, hogy milyen hatékony és eredményes voltál aznap. Próbáld ki, garantálom a sikerélményt!

Tisztítsd meg a környezetedet!

Ha abba akarod hagyni a halogatást, minimalizáld a zavaró tényezőket magad körül. Ezek mind hozzájárulna ahhoz, hogy elodázd a feladataidat. Ez lehet egy zsúfolt munkaterület, egy folyamatosan pittyegő telefon, vagy a televízió a háttérben.  Figyeld meg, hogy mi az a tényező a környezetedben, ami a leginkább eltereli a figyelmed a feladataidról. Ha ez megvan, akkor igyekezz ezeket megszüntetni azért, hogy fókuszáltabban tudj a feladataidra koncentrálni.

Feladat: Kreatív környezet, inspiráló zene! Keress egy kreatív környezetet, ahol az inspiráló energiák működésbe lépnek. Válassz egy olyan helyet, amelynek a hangulata inspiráló, és olyan zenei hátteret, amely fokozza a motivációdat. Az izgalmas és lendületes zene például felszabadítja az energiát és segít fókuszálni a feladatokra. Találd meg a számodra legjobban működő környezetet, ahol a termelékenységed a maximumon lesz!

Rövidítsd le a feladataid listáját

Ha túl sok a feladatunk egyszerre, az is vezethet halogatáshoz. Ha nem tudjuk hová összpontosítsuk az időnket és az energiánkat akkor halogatni kezdünk. Ha túl hosszú a feladat listád akkor rövidítsd le. Priorizáld és szűkítsd napi 3-4 feladattá. Ezzel energiákat szabadítasz fel, mert nem fog nyomasztani, hogy mennyi mindent nem csináltál meg.

Mivel egy hosszú feladat lista állandóan elvonja a figyelmed a céljaid eléréséről. A halogatás bonyolultságot teremt körülötted és ez megnehezíti a következő lépés tisztázását is.

Nem feltételen többet kell dolgoznod, hanem hatékonyabban kell dolgoznod az eredményekért Ehhez pedig elengedhetetlen egy lépésről lépésre lebontott feladatlista.

Feladat: Használd az időblokkok módszerét a hatékony időbeosztáshoz. Határozz meg konkrét időtartamokat, amikor csak egyetlen feladatra koncentrálsz, és semmi más nem vonja el a figyelmedet. Kapcsold ki a zavaró tényezőket, mint például az elektronikus eszközök vagy a szociális média, és engedd be az intenzív munka vagy tanulás élményét. Az időblokkok segítenek elkerülni a szétszórt figyelmet és a halogatást.

Pro tipp

Hozz létre egy elszámoltathatósági struktúrát magad körül.

Mire gondolok? Gyakran halogatunk azért, mert nem pontosan tudjuk, hogy mit is kéne csinálnunk pontosan. Nagyjából megvan a fejünkben, de kicsit homályos, kicsit még távolinak tűnik.  A halogatás abbahagyásához építs fel magad körül egy olyan struktúrát, ahol be kell számolnod arról, hogy hogyan haladtál.

Ez általában mindenkinél működik. Ez lehet különböző vállalkozói közösségekhez való csatlakozás, ahol közösen haladtok, lehet egy megvalósító társ, egy hasonló vállalkozó aki segít motivált maradni, keress egy mentort, akivel közösen összeállítjátok a feladatot listáját stb.

Miért jó ez? Ha van valaki aki segít Neked világossá tenni a a céljaidat, felismerni a saját magad által épített akadályokat, segít stratégiát alkotni azok leküzdésre akkor sokkal motiváltabban és energikusabban tudsz haladni előre.

Feladat: Kérj támogatást és felelősségre vonhatóságot! Néha egyedül nehéz felülkerekedni a halogatáson. Kérj segítséget családtagoktól, barátoktól vagy kollégáktól de jobb ha hozzád hasonló vállalkozókkal dolgozol együtt. Tűzzetek ki együtt célokat, határidőket és számoljatok be róla egymásnak időről, időre.

Összegzés:

Szinte hallom, ahogy mondod, hogy ” ez nem ilyen egyszerű!” De az. Egyszerű csak mindig túlbonyolítunk mindent. Ez is az egyik oka a halogatásnak, mert úgy túltoljuk, hogy a végén azt sem tudjuk, hogyan kéne hozzáfogni. Ha abba akarod hagyni a halogatást, akkor tűzz ki inspiráló célokat magad elé, tedd őket fontossági sorrendbe, és határozd meg a célok eléréshez szükséges lépéseket. Ismerd fel az akadályokat, amelyekkel szembesülsz a haladás során, így ki tudsz dolgozni egy stratégiát, a halogatás leküzdésére.

Ha nagyon nagyon erőt vesz rajtad az érzés, hogy most valami „nagyon fontos” mást kell csinálnod, akkor egyszer egyszer egedd meg magadnak ezt is. Ne legyen bűntudatod miatta. De legyél tisztába vele, hogy ez most halogatás, és legyen terved arra, hogy hogyan fogsz ismét „pályára” kerülni.

Legfrissebbek:

vállalkozás fejlesztés

Kőbevésett szabályok vagy folytonos megújulás?

Avagy végleges-e a weboldalunk, az arculatunk, a célcsoportunk a szolgáltatásunk, a céljaink, a missziónk az értékeink és még sorolhatnám. Sok induló vállalkozás