Hogyan lendítsük át a válság okozta nehézségeken a vállalkozásunkat?

Mire fókuszáljunk vállalkozóként, amikor úgy érezzük minden összeomlik amit felépítettünk magunk körül?

Vállalkozóként mindig ijesztő, amikor rajtunk kívülálló okok befolyásolják a jövőnket, a céljainkat, a terveinket, vállalkozásunkat.

Dolgozol, tervezel, rengeteg időt, energiát belefektetsz, majd egyik napról a másikra egy tollvonással áthúzzák a terveidet. Ismerős? Megijedsz, kétségbe esel, a feladáson gondolkodsz, mert nem látsz más utat. Hagyod, hogy az álmod, a vállalkozói álmod minél messzebb sodródjon tőled és azt tervezed, inkább visszaállsz a mindennapok mókuskerekébe. Mert az a biztos. Ne tedd. Hoztam néhány ötletet, hogyan tudsz túllendülni a mostani mélyponton.

Amikor már képtelenek vagyunk változtatni egy helyzeten, változtassuk meg saját magunkat.

Az idézet Viktor Frank pszichológustól származik, és jól rávilágít arra, hogy egy egy váratlan helyzetre nincsenek kész recept. Vállalkozóként csak magunkra tudunk hagyatkozni, magunknak kell a saját helyzetünket kielemezni, analizálni és a legjobb megoldást megtalálni. Felelősséget kell vállalunk saját magunkért és a vállalkozásunkért.

A négy szoba

Olvastam egyszer valahol erről egy nagyon helytálló hasonlatot. A változást képzeljük el úgy, mint 4 szobát. Az első szoba az elégedettség szobája, itt tartózkodunk, itt jól érezzük magunkat, viszonylag komfortzónán belül vagyunk, biztonságban, kiszámíthatóságban. Ekkor ér utol minket A VÁLTOZÁS. Megijedünk, kétségbeesünk és átkerülünk a második szobába. Ez az elutasítás, a tagadás szobája. Itt szorongunk és félünk, igyekszünk nem foglalkozni vele. Tagadunk, de előbb-utóbb utolér a változás, és nem tudjuk tovább halogatni a szembenézést vele.

Ekkor lépünk be a harmadik szobába. Ez elsőre a káosz helye. Nem tudjuk mitévők legyünk, egyfajta érzelmi hullámvasutazást élünk meg. Hol fent, hol lent. De jó hírem van. Ebben a szobában már tanulunk és fejlődünk. Amint sikerül túljutni a mélyponton, egyre bizakodóbbak leszünk, elkezdünk megoldásokon gondolkodni.

Ekkor tudunk belépni abba a bizonyos negyedik szobába, ami a megújulás színtere. Itt a tettek mezejére lépünk, mert rájöttünk, hogy tennünk kell valamit, csak magunkra számíthatunk. Lassan visszatér a biztonságérzetünk, pozitívan látjuk újra a jövőt és így visszakerülünk az első szobába.

Valahogy így tudnám leírni ezt a folyamatot, amin most szerintem a legtöbb kisvállalkozó végigmegy.

Mit tehetünk, hogy ne ragadjunk be a második vagy a harmadik szobába?

Nézzük mit lehet tenni, hogy minél hamarabb eljussunk a negyedik szobába?

  • Saját hozzáállásunkban kell változtatni. Az első és legfontosabb, hogy a saját fejünkben tegyünk rendet, és a saját hozzáállásunkon változtassunk. Ne hagyjuk, hogy a válságőrület maga alá temessen minket. Hagyjunk fel a siránkozással, a halogatással, a mások hibáztatásával, és azzal a gondolattal, hogy másoknak mindig könnyebb. Nem könnyebb. Csak más! Előre nézzünk, a saját céljainkra fókuszáljunk és lépésről lépésre haladjunk is arra.
  • Válogassuk meg a környezetünkben lévő embereket. Hallottad már azt a mondást, hogy a környezetében lévő öt ember átlaga vagy? Gondold végig kik vesznek körül? Inspirálnak téged vagy visszahúznak? Segítik a fejlődésed, vagy hátráltatnak az utadon azzal, hogy folyton elbizonytalanítanak? Ha az utóbbiakból van több, akkor érdemes olyan közösséget, embereket, inspiráló társakat keresni, ami a fejlődésedet segíti. Hiszen az örökösen síró, negatív emberek belőled is, siránkozó, örök elégedetlent fognak csinálni. Hidd el, tudom mit beszélek!
  • Tűzzünk ki célokat! Gondoljuk újra a vállalkozásunkat, és tervezzünk újra. Tűzzünk ki új célokat magunk elé. Vegyük sorba mihez is értünk. Minden apró kis részlet fontos lehet. Készítsünk egy gondolat térképet. Írjuk be középre a fő profilunkat. Majd köré, írjuk sorba azokat a részterületeket, amihez értünk. Írjunk fel minden olyan dolgot, amiben jók vagyunk, amiben sokkal többet tudunk, mint az átlag ember. Az enyém például így néz ki:

A fő tevékenységem a weboldal készítés. Leültem, és végiggondoltam, hogy ezen tevékenységen belül milyen részkészségek vannak, amelyek nekem egyértelműek, de a legtöbb vállalkozónak nem az. Így született meg ez a gondolattérkép. Magam is meglepődtem, hogy mennyi olyan terület van, amit tudnék használni, amivel tudnám bővíteni a szolgáltatásom és amivel segítségére tudnék lenni másoknak.

  • Találjunk ki új szolgáltatásokat. Optimalizáljuk az eddig nyújtott szolgáltatásokat, ötleteljünk, írjunk le minden új gondolatot, még ha elsőre hülyeségnek is tűnik. Ebben nagyon sokat fog tudni segíteni a gondolattérkép. Hidd el, a végére össze fog állni egy egész komoly lista, ami a segítségedre lesz a további tervezésben. Ebből a listából találj ki új szolgáltatásokat, szolgáltatás csomagokat vagy a régieket strukturáld újra. Találj ki ajándékokat, bónuszokat amivel színesebbé, izgalmasabbá teheted az ügyfeleid számára azt, amit nyújtani tudsz.
  • Tanulj! Amire sose sajnáld az időt és a pénzt, az a tanulás. A magadba befektetett pénz, idő, és energia többszörösen fog megtérülni neked, ha jól csinálod. Fejlesztheted magad a saját szakterületeden, de minden vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos tanulás is a te céljaidat szolgálja. Egy kisvállalkozónak egy kicsit mindenhez is kell értenie, ezért erre sose sajnáld az idődet és az energiádat. Magam példáját tudom neked felhozni ezzel kapcsolatban. Első perctől fogva volt egy belső kényszerem a tanulásra, mert mindig úgy éreztem, hogy a jelenlegi tudásom kevés ahhoz, hogy én odaálljak mások elé, hogy segítsek nekik. Én 20 év közigazgatásban eltöltött hivatali munka után váltottam és lettem vállalkozó. Az elmúlt két évben rengeteget tanultam, minden szabadidőmet, estémet tanulással, videók nézésével, megoldások keresésével töltöttem. Rengeteg pénzt, időt, energiát fektettem a tudásomba, nem tudatosan, hanem egy belső fejlődési kényszertől hajtva. Néhány hónapja mentorom Tölgyessy Zsófi ébresztett rá, hogy, milyen széleskörű tudás van a birtokomban, amit nem kamatoztatok.
  • Mindig stratégiában gondolkodj! Sok vállalkozó számára ez az egyik legnehezebb kihívás. Stratégiában gondolkodni. Ijesztő már a kifejezés is, nem értik, nem tudják mi is az a stratégia egész pontosan. Pedig hidd el, nem annyira bonyolult dolog a marketing és az értékesítés, de csak stratégiában működik. Egész egyszerűen vannak olyan elemei, lépései amiket nem lehet kihagyni, különben nem működik. Ezen lépéseknek az összessége a stratégia, ami mentén te is sikerre tudod vinni a vállalkozásod, szintet tudsz lépni és a rajtad kívül álló változások nem tudnak megtörni!

Ha elakdtál, ne félj segítséget kérni. Minden plusz tudás, a te céljaidat szolgálja. Tudom, hogy hatalmas a piac, nehéz kiszűrni, ki az aki a leginkább tudna téged segíteni céljaid elérésben. Mégis arra bíztatlak, ha segítségre van szükséged, találd meg azt az embert aki számodra szimpatikus, aki hasonló értékeket képvisel mint te, akinek hasonló a gondolkodásmódja és konzultálj vele. Ne hagyd, hogy a jövőtől való félelmeid megakadályozzák, hogy elérd a kitűzött céljaidat.

Csatlakozz az őszi 5 napos ingyenes mini tréninghez, és hozd új lendületbe a vállalkozásod. Tanulj meg stratégiában gondolkodni, harmónikus megjelenést tervezni és ütős szöveget írni. Ha ezt megvan, tedd rendszerbe az egészet és garantálom, hogy megérkeznek a várt ügyfeleid. Az Inspirációs weboldal tervező tréningre ITT tudsz jelentkezni.

Legfrissebbek:

vállalkozás fejlesztés

Kőbevésett szabályok vagy folytonos megújulás?

Avagy végleges-e a weboldalunk, az arculatunk, a célcsoportunk a szolgáltatásunk, a céljaink, a missziónk az értékeink és még sorolhatnám. Sok induló vállalkozás