Avagy végleges-e a weboldalunk, az arculatunk, a célcsoportunk a szolgáltatásunk, a céljaink, a missziónk az értékeink és még sorolhatnám.
Sok induló vállalkozás hosszú heteken, hónapokon keresztül nem indul el, mert a tulajdonosa nem tudja pontosan meghatározni a fent említetteket. Mi a célom? Ki a célcsoportom? Mi a szolgáltatásom? Milyen legyen az arculatom? Én márka vagy céges márka? Mit írjak a weboldalamra?
Ezer kérdés, ami megakaszt az induló időszakban. Van egy weboldalkészítő programom olyan vállalkozóknak, akik maguk szeretnék elkészíteni a weboldalukat, de egyedül nem mernek belevágni. A program 6 hónapos és minden hónapban egy-egy modult kell feldolgozni. Az első modul ezeket a kérdéseket járja körbe, kezdve az üzleti ötlet kitalálásától, a célok kitűzésétől, a célcsoport meghatározáson át, az arculat kialakításáig.
Amikor ez megvan, csak utána haladunk tovább és kezdjük el tervezni a weboldalat illetve kezdjük el építeni technikailag.
A 6 modulból tudod melyik okozza a legtöbb fejtörést a résztvevőknek?
Az első!
Ezért arra gondoltam, érdemes ezt a témát kicsit körüljárni. Amikor elindítasz egy vállalkozást, fontos, hogy legyen egy piacképes üzleti ötleted.
Honnan tudod, hogy piacképes? Onnan, hogy megoldja a célcsoportod valamilyen problémáját. Olyan problémáját, aminek a megoldásáért fizetni is hajlandó. Ezután az üzleti ötlethez meghatározod a célcsoportodat. Lehet több is, lényeg, hogy problémák szerint tudd csoportosítani őket.
Megtervezed a szolgáltatásodat, készítesz egy termékpiramist vagy terméklépcsőt, amin végigvezeted az érdeklődőt.
Majd mindennek vizuális megjelenést adsz (arculat) és megjeleníted egy weboldalon és a közösségi média oldalaidon.
A rossz hír az, hogy ha idáig eljutottál, akkor nem dőlhetsz hátra, hogy kész! Elkezdesz dolgozni, egyre több ügyfeled lesz, megismered az igényeiket, azt, hogy milyen megoldásra vágynak, hogyan tudsz nekik a leginkább segíteni stb. Ha ügyes vagy és kellően rugalmas – javaslom legyél az – akkor ezeket a tapasztalatokat beépíted a szolgáltatásaidba.
Lehet, hogy felismered, hogy érdemes lenne tanulnod, fejlesztened a tudásod, vagy a meglévő mellé, új területeket is behozni a vállalkozásodba.
Ez pedig bővüléssel jár. Új szolgáltatása, lehet, hogy egész más szolgáltatás paletta, új célcsoport, új célok. Ezért érdemes időről időre felülvizsgálni a vállalkozásunk különböző elemeit, hogy továbbra is a céljainkat szolgálják e, vagy ideje változtatni rajta. Nézzük sorba:
Üzleti ötlet, szolgáltatás, szolgáltatás paletta
Ahogy fejlődsz, egyre több ügyféllel dolgozol együtt, bővíted a termékeid palettáját egyszer csak azt veszed észre, hogy már te sem tudod mi, mi után következik, mit is lehet nálad letölteni, megnézni, megvenni. Ez teljesen rendben van.
Épp azért fontos, hogy időről, időre felülvizsgáljuk a szolgáltatásainkat, terméklépcsőnket, egymásra épülnek e, egy-egy termékpiramis azonos célcsoportnak szól e. Megfelelően van e kommunikálva a weboldalon, az emailekben, a közösségi médiában, ki vannak e cserélve, frissítve vannak e a linkek a linkgyűjtő oldalon ( pl. linktree). A letölthető ebookban, videóban megfelelő linkek, elérhetőségek vannak e, az utánkövető emailekben pedig frissek e az információk.
Ez evidensnek tűnik, de hidd el, mikor már lesz letölthető anyagod, már nem fogsz emlékezni, hogy mit írtál az első letölthető ingyenes terméked utánkövető email sorozatában.
Célok
Érdemes a saját céjaidat is újra és újra felülvizsgálni. Ugyan azt szeretnéd elérni, mint amikor indultál? Esetleg már elérted és új célokat tűztél ki? Vagy az élethelyzeted változott és emiatt szükséges új célkitűzéseket tenned?
Rengeteg variáció van, ami miatt érdemes a céljainkat is újragondolni. Majd az újragondolt céljainkhoz átnézni a többi fontos dolgot.
Célcsoport
Jó esetben folyamatosan bővül a termékpalettád, ami lehet egy egy új ingyenes terméket takar, de lehet a fő szolgáltatásod is alakul, változik. Érdemes felülvizsgálni időről-időre, hogy nem változott e a célcsoportod ahhoz képest amit a legelején meghatároztál.
Nézd át az ügyfeleidet, a statisztikáidat, nézd meg azok veszik e igénybe a szolgáltatásodat akire gondoltál, vagy teljesen más. Ha ez utóbbi, akkor érdemes a célcsoportot újra átgondolni, esetleg szűkíteni.
Arculat
Változott a szolgáltatásod, a célcsoportod? Az arculatod továbbra is megfelelő hozzá? A vizuális megjelenés azt a közönséget szólítja meg akinek szánod? Érdemes átnézni ezt a területet is, és ha azt látod, hogy nem passzol a kettő egymáshoz, bátran változtass. Hidd el semmi nem fog történni, ha megváltoztatod a színeket, a stílust, a megjelenést, csupán több megfelelő ember fog megtalálni.
Brand
Ha már az arculatról beszélünk, akkor ejtsünk szót a brandről, a márkáról is. Lehet, hogy induláskor „elbújtál” egy céges márka mögé, mert így érezted biztonságosnak. Ez teljesen rendben van. Viszont időről, időre érdemes megnézni, hogy nem nőtted e ki az adott céges márkát, nem lenne e igény egy énmárkát erősíteni a továbbiakban. Nyílván ez egy nagyobb projekt, és ritkán fordul elő, de előfordul, hogy egy énmárka jobban szolgálja a céljaidat a továbbiakban, mint amit eddig alkalmaztál.
Összességében amiért mindezt leírtam, az az, hogy ne azért ne indulj el, mert nem tudod meghatározni egész pontosan a szükséges dolgokat.
Egy folyamatosan változó világban élünk, minden változik, te is változol, a célcsoportod is változik, a probléma is változhat, rengeteg összetevője van.
Épp ezért nem érdemes hosszú ( túl hosszú) időt eltölteni a tervezéssel, mert sokkal fontosabb az időről időre való újratervezés, felülvizsgálás. Egy vállalkozásépítés hosszú folyamat.
Indulj el azzal amid van, csináld azt amit tudsz, és időről-időre vizsgáld felül, hogy még mindig a te céljaidat szolgálja e. Ha úgy látod, hogy nem akkor pedig változtass!