Hogyan használd ki az erősségeidet introvertált vállalkozóként

Az üzleti életben való boldogulás számtalan kihívást tartogat. Amikor eldöntöd, hogy vállalkozásba kezdesz, és elindítod a saját kis vállalkozásodat, üzletedet, akkor rengeteg olyan dologgal kell szembenézned,  ami megijeszthet vagy akár el is ijeszthet attól, hogy eredményes vállalkozást építs. 

Ha pedig az introvertált személyiség típushoz tartozol, akkor ezek a kihívások komoly küzdelemmé tudnak válni, ami megakadályoz abban, hogy megmutasd az embereknek, hogy milyen remek szolgáltatásod, terméked van valójában.

De mit is jelent pontosan introvertáltnak lenni?

Az introvertált és extrovertált kifejezések a pszichológiában személyiségjegyeket jelölnek. 

Introvertált annyit jelent, hogy az introvertált ember befelé forduló, zárkózott személyiség, aki kerüli a külvilággal és a másokkal való kapcsolatot.
Fontos leszögezni, hogy a közhiedelemmel ellentétben az introverzió nem egy negatív tulajdonság, nem bizonyos képességek hiánya, hanem egyszerűen csak egy személyiségjegy, mint ahogyan vannak kutyás és macskás emberek.
Az introvertált emberek élvezik az egyedüllétet, szabadidejüket legszívesebben magukban töltik, (például olvasással, természetjárással).
Társaságban általában a háttérben maradnak, nem hangoztatják a véleményüket, nem szeretnek a figyelem középpontjában lenni. Szeretik a csendes, nyugodt munkakörülményeket, és egyedül tudnak leghatékonyabban dolgozni és gondolkodni. 


Ezzel szemben az extrovertált emberek nyitottak, társaságkedvelőek, könnyen barátkoznak, és nem érzik kényelmetlenül magukat idegenek között, vagy nyilvánosság előtt. Sok ismerősük van, szeretnek beszélgetni a személyes dolgaikról akár vadidegenekkel is. Nem szeretnek egyedül lenni, ezért gyakran szerveznek programokat, és társaságban jellemzően ők állnak a figyelem középpontjában.
Tehát, míg az extrovertált emberek társaságban érzik jól magukat és a társas kapcsolatokból nyerik az energiájukat, addig az introvertált személyiségtípusok energiát vesztenek a társas érintkezés során, és egyedüllétre van szükségük, hogy feltöltődjenek.

Az online marketing területén és a vállalkozásépítésben az extrovertált típusú emberek előnyben lehetnek, mivel könnyebben építik  a kapcsolatokat, élvezik a társadalmi és szociális eseményeket,  hatékonyan kommunikálnak, nyitottak és energiát merítenek a társas kapcsolatokból.

Introvertált, imposztor, félénk, zárkozott nem ugyan az…

Az imposztor szindrómát úgy tudnám megfogalmazni, hogy egy olyan érzés, amikor vállalkozóként úgy érzed, hogy nem érdemled meg a sikert, az eredményt, mert nem valódi a tudás mögötte, nem tudsz még eleget ahhoz, hogy pénzt kérj érte,  és félsz attól hogy ez kiderült.

Hiába a siker, nem vagy hajlandó elfogadni, hogy ezt te magad érted el, inkább a szerencsének tudod be, vagy a véletlennek. Az imposztor szindrómában szenvedő személyek nem feltétlen introvertáltak, bár tény, hogy az introvertáltak hajlamosabbak lehetnek ezt érezni, különösen akkor, ha az introvertáltságot hátránynak élik meg. Az imposztor szindrómát inkább mondanám egy önértékelési problémának, amikor is az ember úgy érzi, hogy nem érdemli meg a sikert.

Ezzel szemben az a személy aki félénk, zárkózott vagy gátlásos, ő tartózkodó és visszahúzódó a társaságban, és nehézségként éli meg, hogy új emberekkel kerüljön kapcsolatban. Aki félénk vagy zárkózott, neki nem feltétlen alacsony az önbecsülése és imposztorszindrómában sem kell hogy szenvedjen, hanem inkább a társasági helyzetekkel való bizonytalanság és kényelmetlenség miatt érzik magukat félénknek. Ezt a tulajdonságok sok ember idővel képes leküzdeni.

A különbség tehát az alapvető személyiség vonásokban, az önértékelési és kompetencia- érzés problémákban, valamint a társas helyzetekből adódó bizonytalanságban rejlik. Ezek a kategóriák nem kizárólagosak, egy személy akár több jellemzővel is rendelkezhet, hiszen a személyiség rendkívül összetett, és ezek a jellemzők is gyakorlatilag egymásba fonódnak.

Na de ennyi elmélet után nézzük, hogyan tudjuk a javunkra fordítani ezeket a személyiségjegyeket vállalkozóként?

Milyen kihívásokkal küzdenek az introvertáltabb személyiségek vállalkozóként?

Egy introvertált személyiségtípusú vállalkozónak számos akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy egy sikeres és eredményes vállalkozást építsen.

Kapcsolatépítés

Az egyik és legnyilvánvalóbb kihívás a kapcsolatépítés, azaz a networking terén jelentkezik. Az introvertált személyek hajlamosak kevésbé szociális környezetben érezni jól magukat, ami hátrányosan hat a kapcsolataikra és a kapcsolatépítésre.

Személyes márka építés

Az önértékelés komoly hátráltató hatással lehet  a személyes  márka kialakítására. Introvertáltként igazán nehéz kiemelni saját magunkat, az érdemeinkről, az erősségeinkről beszélni és ez negatív hatással lehet a marketing kampányainkra vagy a márkánk ismertségére.

Nyílvános szereplés

Szintén kihívás a nyilvános, szereplés, vagy a prezentációk tartása, legyen az egy élő rendezvény vagy egy online webinár. Előadást tartani, beszélni nagy közönség előtt egy olyan rémisztő helyzet, amiben egy introvertált személy kevésbé érzi magát otthonosan, ezért kerülheti ezeknek az eseményeknek a megtartását, ami szintén hátrányosan hathat a marketingjére.

Gyors döntési helyzetek

Egy vállalkozás gyakran igényel gyors és azonnali döntéseket úgy, hogy gyakorlatilag nem is tudjuk senkivel sem megbeszélni. Introvertáltként viszont szükségünk lenne, hogy átgondoljuk alaposan a döntésünket. Ezért a gyors döntési helyzetek is kihívást jelenthetnek introvertáltként és ezért próbáljuk elkerülni őket.

Konfliktushelyzetek

Munkád során biztosan fogsz találkozni olyan helyzetekkel amelyek konfliktusokat eredményeznek. Introvertáltként szeretjük elkerülni a konfrontációt és nem belemenni a vitás helyzetekbe ezért az ettől való félelem is visszatarthat attól, hogy cselekedjünk.

Rendszeres közösségi média jelenlét

Szinte minden introvertált vállalkozó legnagyobb mumusa. Komoly kihívást jelent egy introvertáltnak a folyamatos kommunikáció, tartalomgyártás. Ha pedig nem csinálod azt érzed, hogy hátrányba kerülsz a többiekkel szemben és lehetetlen érvényesülnöd. Ez azért van, mert minden és mindenki más azt sugallja, hogy ezt kell csinálni, különben nem lehetsz sikeres. (ez nem így van)

Üzleti, piaci növekedés

Eljöhet az idő, hogy eléred azt a szintet, hogy növekedni szeretnél vagy nyitni új piacok felé. Ezek a lépések viszont jelentős társadalmi és szakmai követelményekkel járhatnak, ami ijesztő lehet egy introverált személy számára olyannyira, hogy ha nem figyelsz erre oda tudatosan, akkor szabotálhatod a saját vállalkozásod fejlődését.

Most hirtelen ennyit szedtem össze, de sokáig lehetne sorolni a kihívásokat. Szeretném elmondani mielőtt rátérek az erősségekre, hogy ezek a kihívások nem feltétlen korlátok is egyben.

Ezek csak területek, ahol egy introvertált vállalkozó kihívásokkal találkozhat. Tudatosan kialakított üzleti és marketing stratégiával és az erősségekre való fókuszálással a legtöbb introvertált vállalkozó áthidalhatja ezeket a kihívásokat és sikeres vállalkozást építhet.

Introvertált vállalkozók erősségei

Ha eddig úgy érezted, hogy most már biztos, hogy ez az egész vállalkozásépítés nem neked való, akkor most figyelj, mert most jön a jó rész.

Hiszen nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy az introvertált személyiségünk számos előnnyel jár, ha vállalkozók szeretnénk lenni. Ha ezekre fókuszálsz és nem arra, hogy mi az, ami nem megy jól, akkor hirtelen azt fogod érezni, hogy ez nem is olyan lehetetlen küldetés a vállalkozásépítés.

Nézzük, melyek lehetnek ezek az erősségek:

Elmélyült gondolkodás és analitikus képesség

Az introvertáltak általában sokkal elmélyültebben tudnak gondolkodni dolgokon és sokkal nagyobb figyelmet fordítanak a részletekre. Ez az analitikus személet lehetőséget ad arra, hogy megértsük a piaci környezet, az ügyfelünk igényeit és a versenytársak működését. Egy-egy ilyen elemzés alapján sokkal megfontoltabb és ezáltal hatékonyabb üzleti döntést tudunk hozni.

Kreativitás

Az introvertált személyekre jellemző, hogy szeretnek egyedül, csendes munkakörnyezetben dolgozni. Ilyenkor könnyebb elmélyülni, ami lehetővé teszi az új ötletek kigondolását és azok megvalósítását akár innovatív módon is. Ez a kreatív megközelítés segíthet az új termékek, szolgáltatások kifejlesztésében is akár.

Mélyebb emberi kapcsolatok kiépítése

Ahogy már beszéltük, az introvertáltak jobban szeretik a mélyebb emberi kapcsolatokat, mint a nagyobb, felszínes társasáig eseményeket. Ezt úgy tudod kihasználni a vállalkozásodban, hogy hosszú távon eredményes kapcsolatokat építesz ki az ügyfeleiddel, partnereiddel, hiszen nem titok, hogy a már meglévő ügyfeleid lehetnek a te legjobb ügyfeleid, ha kellően odafigyelsz rájuk.

Csendes nyugodt munkakörnyezet preferálása

Az introvertált személyek szeretik a  csendes, nyugodt munkakörnyezethez. Itt képesek a leginkább hatékonyan dolgozni, mivel itt nem éri őket mindenféle külső inger, ami megzavarná az elmélyülésben. Ez a munkakörnyezet lehetőséget teremt arra, hogy koncentráltabban dolgozzanak. Ez a koncentrált, alapos munkavégzés pedig azt eredményezi, hogy a mennyiség helyett a minőségre tudják fektetni a hangsúlyt. A minőség pedig verhetetlen.

Empátia és figyelem

Az introvertáltak általában empatikusak, figyelmesek és nem utolsó sorban jó hallgatók. Ez az erősség segíthet abban, hogy jobban megértsék az ügyfeleik igényeit és elvárásait, ezáltal sikeresen tudják fejleszteni a termékpalettájukat és könnyebben tudják erősíteni az ügyfélkapcsolataikat.

Hatékony tervezés és stratégiaalkotás

Az introvertáltak szeretnek hosszú távra tervezni, szeretik ha látják előre mi miután következik. Ez az előrelátó megközelítés segítségedre lehet majd a vállalkozásod növekedésében és fejlődésében. Az részletes stratégiai tervek segíthetnek elkerülni a váratlan problémákat és felkészülni az esetleges üzleti kihívásokra.

Egyedi stílus

Az introvertáltak egyedülálló személyiséggel rendelkeznek – még ha ezt szeretik is elrejteni – és ez kihat a vállalkozásuk stílusára is. Az egyediség és az önazonosság kiemelheti a vállalkozásodat a tömegből és vonzóvá tehet az ügyfeleid számára.

Írásos kommunikációs készség

Introvertáltak gyakran remek írásos készséggel rendelkeznek. Az írásos kommunikáció előtérbe helyezése és fejlesztése segítségedre lehet abban, hogy pontosabb üzenetekkel hatékonyabban éred el az ügyfeleidet. Blogcikkek írása, vagy az email marketing alkalmazása mind mind segítségedre lehet abban, hogy úgy tudj hatékonyan kommunikálni, hogy nem kell az arcodat adnod hozzá.

Mi következik mindebből?

Introvertált személyiségként nem csak kihívásokkal találod szemben magad a vállalkozásodban, hanem számos olyan erősséged is van, amit ha a fókuszba helyezel, akkor nagyon könnyen kiemelkedhetsz a versenytársaid közül és hosszú távon sikeres vállalkozást tudsz építeni. Hiszen az introvertált személyiségjegy nem csak kihívásokat jelent hanem számos olyan erősséget ad, amit hatékonyan tudsz fejleszteni és felhasználni a vállalkozásod építésébe, a marketingben és a kommunikációdban. Tehát a Te SZUPERERŐD lehet az amit most hátránynak élsz meg.

Minőség, kreativitás, mély emberi kapcsolatok, figyelem, empátia, erős ügyfélélmény a személyesség által, analitikus gondolkodás, egyediség, stílus… Soroljam még?

Mi a Te szupererőd?

Legfrissebbek:

vállalkozás fejlesztés

Kőbevésett szabályok vagy folytonos megújulás?

Avagy végleges-e a weboldalunk, az arculatunk, a célcsoportunk a szolgáltatásunk, a céljaink, a missziónk az értékeink és még sorolhatnám. Sok induló vállalkozás