Honnan tudod eldönteni, hogy a te weboldalad jó vagy rossz?

Amikor arról beszélünk, hogy egy weboldal jó vagy rossz, nagyon sok szempontot kell figyelembe vennünk. Egy weboldal milyenségét sok olyan tényező befolyásolja, amire nem is gondolnánk, hogy fontos, pedig az.

A rossz hírrel kezdem. Az számít a legkevésbé, hogy neked tetszik e. Sőt, ha megmutatod 10 embernek, és ők elmondják a véleményüket a weboldaladról, abból sem tudsz levonni messzemenő következtetéseket. Az, hogy kinek mi tetszik, teljesen szubjektív. Nekem a zöld neked a piros, neki a pasztell. Nekem a letisztult, neki a túlzsúfolt. Ahányan vagyunk, annyiféleképpen tudjuk meghatározni a szépet. A legtöbb vállalkozó, ott követi el az első hibát, hogy egy olyan weboldalt csinál, ami neki tetszik és ami róla szól. Ez a legrosszabb amit tehetsz, mert az olvasódat egyetlen egy dolog érdekli, az pedig saját maga. A saját problémájára keres megoldást, és nem arra kíváncsi, hogy te, hogyan lettél az, aki ma vagy. Most valószínűleg azt gondolod magadban, hogy jó, de azért ez nem így van, pedig sajnos így van.

Szerencsére vannak olyan meghatározott elemek, amelyek alkalmazásával a weboldalad el tudja érni a kívánt eredményt. Nézzük:

Weboldal célja

A te weboldalad betölti a célját? Minden weboldalnak célja van, a legtöbbnek az, hogy eladjon egy terméket, vagy szolgáltatást. Attól, hogy jól néz ki, jó a dizájnja, még közel sem biztos, hogy betölti a célját. A dizájnak és a kinézetnek alkalmazkodni kell a célhoz. A weboldalad célja lehet a szolgáltatásod értékesítése, egy termék eladása, de lehet szórakoztatás, információ közlés, vagy csak márkaismertség. A kinézetnek minden esetben a célhoz kell igazodni.

Weboldal üzenete és a legfontosabb tartalom

Nyisd meg a weboldalad és nézd meg, hogy első ránézésre meglátható az, hogy kinek szól és mit ad? Ne görgess sehova, ne kezdj el olvasni. Nyisd meg és egy kívülálló szemével nézd meg, hogy átjön e az üzenet. Egyáltalán van üzenet? Egy weboldal nem késztetheti gondolkodásra az olvasóját. Az a feladata, hogy azonnal átadja azt az üzenetet, amiért van. Ha az érdeklődő belép, akkor azonnal tudja, hogy jó helyen jár, itt megoldást kaphat a problémájára. Mindezt anélkül, hogy keresgélnie kelljen. Minden elemnek egyértelműnek, könnyen érthetőnek, tisztának és világosnak kell lennie. Fontos viszont szem előtt tartani, hogy ami neked egyértelmű, az nem biztos, hogy az olvasó számára is az. Így kellene felépüljön:

A weboldal felépítése, olyan mint egy fordított piramist, ahol felül vannak a legfontosabb információk és elengedhetetlen funkciók és ahogy haladunk lefelé, úgy jönnek a kevésbé lényeges elemek.

Célközönségednek szól?

Tudod ki olvassa a weboldaladat? Tudod milyen problémái vannak? Tudod milyen megoldást keres? Legyél vele tisztában, és add meg a megoldást a problémáira. Érts a nyelvükön, tudd, hogy mit vár el amikor a weboldaladra érkezik, és ad meg neki azt. Az ő nyelvén szólj hozzá, az ő szavaival, szóhasználatával kommunikálj vele.

Weboldalad illeszkedik a márkádhoz, céged profiljához?

A márkádnak van egy ideális célközönsége, egy célcsoportja. Nekik van egy elképzelés a fejükben, hogy hogyan is kell kinéznie egy adott márkához tartozó weboldalnak. Vannak olyan elemek, színek, formák amelyeket érdemes megjeleníteni, különben nem fog működni az üzeneted átvitele. Rossz hírem van, ebben az esetben a klasszikus működik és nem az ami eltér a megszokottól. Sokan gondolkodnak úgy, hogy minden segítő oldala zöld vagy kék, az enyém ne legyen olyan. De nem ebben kell másnak lenni. Képzelj el például egy fogorvos honlapját, képzelj el egy virágboltét, és most képzelj el egy Heavy Metál kiegészítőket árusító üzlet weboldalát. Valahogy így jelent meg előtted, ugye:

Orvosi, fogorvosi weboldalak általában kékek, zöldek és bizalmat sugároznak
Virágüzlet weboldala üde, tavaszi, pasztell színű, természetes megjelenésű
A metál stílusú weboldalon pedig klasszikusan az erőteljes fekete vagy piros szín dominál és vad hatást kelt

Sok esetben nem érdemes eltérni a megszokottól, mert csak összezavarjuk vele a látogatót és többet ártunk vele, mint használunk.

Webdesign alapelvek

A te weboldalad figyelembe veszi a webdesign alapelveket? Egy rossz dizájn azonnal feltűnik mindenkinek. Te is észreveszed azonnal, ha egy weboldalon túl kicsik a betűk, nem odaillőek a képek, túl sok a szín, nem egyértelmű a navigáció, vagy nem látszik rendesen mobil kijelzőn.

Akkor jó a webdesign, ha természetes a weboldal használata. Ha nem tűnik fel semmi. Ha a látogató aki belép, nem keresgél, hanem végigmegy az információkon. Nagyon fontos, hogy a jó webdizájnak nem a te ízlésednek kell megfelelnie, hanem a megjelenítendő információknak.

Ha ezeket az elveket figyelembe veszed, akkor ki tudsz alakítani egy olyan vonzó dizájnt, ami a weboldalad céljához igazodik, és a te céljaidat szolgálja.

Ha hasznosnak találtad az írást, kövess facebookon és instagramon hasonló tartalmakért.

Legfrissebbek:

marketing

Mit posztoljak decemberben? 24 ötlet az adventi posztjaidhoz

Decemberi tartalom terv szolgáltatás alapú vállalkozásoknak Hoztam néhány inspiráló ötletet a decemberi tartalmaidhoz. Válogass kedvedre és valósítsd meg őket. Szolgáltatásalapú vállalkozóként bizony