Weboldal UX audit, avagy miért fontos, hogy felismerd a weboldalad hiányosságait

Ma már mindannyian tudjuk, hogy egy weboldalnak nem elég szépnek, dizájnosnak, különlegesnek lennie, fontos, hogy eredményes is legyen. Az, hogy mitől lesz egy weboldal eredményes, annak több összetevője van. Egyik ilyen összetevő a gondosan megtervezett UX design azaz a felhasználói útvonal megtervezése. Ha a felhasználói út jól van megtervezve, akkor a látogató tervszerűen végighalad a weboldalon és megtalálja azt a lényeges információt amit keres.

Mi az az UX?

A UX azt az élményt jelenti, amit a látogató kap a weboldaladon, mikor megnézi a honlapodat. A felhasználói élmény magában foglalja a használhatóságot, a funkcionalitást a megbízhatóságot vagy az érthetőséget. Egy weboldalnak hasznosnak, használhatónak, szerethetőnek, megtalálhatónak, elérhetőnek és hitelesnek kell lennie ahhoz, hogy a megfelelő felhasználói élményt nyújtsa. A jó felhasználói élmény pedig elégedett látogatót eredményez, ami később elköteleződést majd vásárlást hoz magával az olvasó részéről és hát valljuk be, mindannyiunknak ez a célunk.

Mit vizsgálunk egy weboldal ux audit során?

Nézzük tehát mely területeket vizsgálunk egy weboldal UX audit során.

  1. Navigáció
  2. Használhatóság
  3. Kommunikációs stílus
  4. Keresőbarát szempontok
  5. Fő üzenet
  6. Megbízhatóság

Navigácó

A navigáció egy olyan területe a weboldal tervezésnek, amit érdemes klasszikus formában használni. A felső sávban középen vagy a jobb oldalon célszerű elhelyezni, mert 10 látogatóból 10 látogató ott fogja keresni és ha már a menüsort sem találja meg egészen biztos, hogy távozik az oldalunkról. Fontos, hogy a menüpontok logikusan kövessék egymást és elnevezésükben pontosan lehessen tudni, hogy mit találunk alatta.

Használhatóság

A használhatóság az a szempont ami segíti a látogatót, hogy végigmenjen a számára kijelölt felhasználói úton. Könnyen és egyértelműen a keze alá tesszük azokat az elemeket amivel tovább tud navigálni a megfelelő oldalra, a weboldal céljától függően, legyen az egy vásárlásra ösztönzés vagy akár csak egy kapcsolatfelvétel.

Kommunikációs stílus

A kommunikációs stílus magában foglalja a szöveg érthetőségét és az olvashatóságot egyaránt. Fontos szempont, hogy a szöveg érthető legyen, releváns tartalmú, kellő információt tartalmazzon és az ügyfél nyelvén legyen megírva, ne pedig egy szakkifejezésekkel teli írás legyen, amihez értelmező szótárat kell használnunk, hogy megértsük azt. Az olvashatósági szempontoknál pedig a tagolást, kiemeléseket nézzük át, hogy ezáltal a szöveg alkalmazkodik e a szkennelve olvasás elősegítéséhez. Mert úgye azt tudjuk, hogy az olvasó szkennel olvas, átfutja a szöveget, elolvassa a címeket és ha egy egy számára érdekes alcímen megakad a szeme, akkor ott beleolvas a szövegbe. Az olvashatóságnál ezt kell figyelembe vennünk és eszerint felépíteni és tagolni a szövegeinket.

Keresőbarát szempontok

Fontos szempont, hogy a weboldald keresőbarát legyen, ugyanis ha a látogatók nem jutnak el a weboldaladra, mert nem vagy megtalálható a keresőben, akkor hiába van jól megtervezve az oldalad, hiába szuper a felhasználói élmény, nincs aki elolvassa. Így a weboldald nem tudja célját beteljesíteni, bármilyen gondos tervezéssel lett elkészítve.

Fő üzenet

Minden weboldalnak kell, hogy legyen egy fő üzenete. A weboldalak legtöbb esetben üzleti céllal készülnek és az a feladatuk, hogy ügyfeleket generáljanak. Ehhez viszont nagyon fontos, hogy az üzenet az ügyfél nyelvén legyen megfogalamazva.

Megbízhatóság

Vannak különféle elfogadott bizalomépítő elemek amelyeket érdemes, sőt kell használni a weboldalon. Amikor az érdeklődő egy termék vagy szolgáltatás mellett dönt, akkor sok esetben a saját döntését megerősíti, illetve igazolja azzal, ha mások véleményét követi. Így nagyon fontos, hogy legyen az oldalon ügyfélvélemény, ügyfél ajánlás. Ennek pszichológiai magyarázata is van, mert ha sokan mondják, hogy egy termék vagy szolgáltatás jó, akkor az biztos, hogy jó. Nem igaz? Ilyen bizalomépítő elem lehet még a különböző esettanulmányok, a közösségi média elérések, statisztikai adatok, ügyfél logók akikkel már dolgoztunk, de ugyan ennyire fontos a kapcsolat felvételi lehetőségek.

Tudtad, hogy az egyik vezető ok, az oldal elhagyására, hogy a látogató nem találja a kapcsolat felvételi lehetőséget az oldalon? Minél többféle kapcsolat felvételi lehetőséget megadunk, annál jobb, annál megbízhatóbbnak tűnünk. Semmiképpen sem elég egy kapcsolat felvételi űrlap. Érdemes feltöltetni a telefonszámunkat, email címűnket, a címünket ha releváns a szolgáltatás szempontjából, a közösségi média elérhetőségünket és akár egy chat lehetőséget is meg lehet adni. De ugyan ennyire fontos a jogi nyilatkozat megléte, az adatvédelem vagy az impresszum, ami kötelező eleme egy weboldalnak.

További szempontok a weboldal audit során

Ezen túl egy weboldal ux audit során vizsgálatra kerül a weboldal sebessége, látogatottsága, ha van google analitycs fiók bekötve ( ugye van?) , a reszponzivitása, a dizájn és ha vannak folyamatok ( kapcsolatfelvévetel, megrendelés stb) azok vizsgálata is.

Láthatod, hogy milyen sok szempontnak kell megfelelnie egy weboldalnak ahhoz, hogy hozza a tőle elvárt eredményeket. Ezért nem elég, ha csak van egy weboldalad, az sem ha szép, ugyan ennyire fontos, hogy a felhasználó szempontjából megfelelő legyen.

Ha van már weboldalad, de nem vagy biztos benne, hogy megfelelő e a felépítése, ha úgy érzed valamit változtatni kéne, de fogalmad sincs mit, akkor kérj egy weboldal ux auditot, hogy ráláss a problémás területekre, a weboldalad hibáira, gyenge pontjaira. A weboldal ux audit során javaslatokat is kapsz a megoldásra, a hibák kijavítására, így csak rajtad múlik, hogy a végeredmény több elégedett látogató lesz, vagy minden marad a régiben.

Legfrissebbek:

marketing

Mit posztoljak decemberben? 24 ötlet az adventi posztjaidhoz

Decemberi tartalom terv szolgáltatás alapú vállalkozásoknak Hoztam néhány inspiráló ötletet a decemberi tartalmaidhoz. Válogass kedvedre és valósítsd meg őket. Szolgáltatásalapú vállalkozóként bizony